Batteri

Batterier använder vi mycket i modellflyget.
Acke eller ackumulator kallas ofta de laddningsbara batterierna.

Det finns ett gäng vanliga batterityper:

Brunstensbatterier på 1,5 volt är de gamla vanliga billiga batterierna.
Alkaliska batterier  på 1,5 volt är de vanligaste batterierna i affären i dag.
Lithiumbatterier på 1,5 volt (AA) 3 volt (knappceller) eller 3,6 volt är vanliga till kameror och betydligt dyrare.

Till modellflyget använder man oftare laddningsbara batterier:

Blybatterier med syra på 2 volt - bilbatterier, motorcykelbatterer och startbatterier.
Dessa battererna har beteckningen Pb (Plombium är bly).

Syran i blybatterier är farlig. Det kan bildas knallgas vid laddning.

Man har oftast 6 volt eller 12 volt och då är det förstås 3 eller 6 batterier i serie.
Nickel-Cadmium NiCd med en spänning på 1,2 volt har varit vanligast till mycket.
Vanliga spänningar är 4,8 volt med 4 celler (mottagarbatterier), 6 volt med 5 celler, eller 9,6 volt med 8 celler (sändarbatterier). Det finns förstås alla varianter på antal celler och då spänningar beroende på vilken motor man ska driva.
Nickel- Metallhydrid NiMh har samma spänning och funktion som NiCd men är lättare för samma energimängd.
Allmänt är att Bly, NiCd och NiMh oftast går att snabbladda på ca 20-30 minuter.
Vissa typer av NiCd och NiMh klarar att laddas ur med höga strömmar - de blir då varma och man ska vara försiktig och se till att det är bra kylning/ventilation.
Lithiumbatterier som är laddningsbara finns i främst två varainter LiPo och LiIon. LiPo är oftast förpackade enbart med ett tunt lager krympplast som skydd medan LiIon brukar ha ett hårdare skal som vanliga stavbatterier eller platta som i telefoner och kameror.
LiPo
är otroligt känsliga och kan lätt börja brinna. Skador, slag, stötar och stick liksom över laddning eller kortslutning kan få batterierna att brinna. Branden är otroligt het och intensiv och nästan omöjlig att släcka utan specialmedel.
Instruktionerna till batterierna säger att de ska laddas på brandsäkert underlag av järn eller sten (keramik).
Även transporter bör ske så att batterierna inte kan orsaka brand om de skulle explodera.
Det finns särskilda påsar att köpa för transport och laddning.
Orsaken att man använder Lithiumbatterier är att de är mycket lättare än andra batterityper vilket är viktigt för flygplan.

Det är viktigt att man använder rätt laddare för att inte skada batterierna.
NiCd och NiMh har en speciell karaktär kallad PEAK som gör att en bra laddare känner när de är fulladdade.
Lithium laddas med konstant spänning som måste vara exakt den som anges i specifikationen för batteritypen. Dessutom så måste det finnas en strömbegränsning så att cellerna inte blir varma vid laddningen.
För Bly och Ni-batterier kör man oftast konstant ström som övergår till underhållström när batterierna är fullladdade.
Radiobatterier laddar man oftast med låg ström under lång tid.

I stort sett alla batterier har en lite högre spänning än det som anges när de är fulladdade och inte används.

ALLA BATTERIER ÄR FARLIGA - hantera med omdöme.

Balansera dina batteripaket för bästa prestanda.