START    INDEX TIDIGARE MÅNADER
Januari 2016 Förra månadens bilder

Årets första flygning blev som brukligt hos Tre Aviatörer på Janlanda i Kivik med bra uppslutning, vindstilla men helgrått väder.



Kanske först upp i luften i dag?




Jag kom utan flygplan men med en udda motor som vägrat starta trots viss övertalning. Dagens bensin är mest skräp?


Norrifrån kom Mats från Ripa MFK.


Med sin MPX Parkmaster.


Klubbens webbaktivaste? Ander Jönlid och hans trogna el-stick som även flögs av Jan.


Segeltrimning - nu väntar hang på Hammars backar eller vid ostligt betydligt närmare - kanskle marknadsbacken någon kilometer bort.


Aviatörerna sviker inte - rejält med korv i flera former kännetecknar träffarna här.


Startstilstudie med deprondraken.


Det var inte många lux i dag. Kameran visade på 1/10 sekund med 100 ASA och full glugg. Lite svårt att få de perfekta bilderna.


Från Snobben var det Anders och Patrik - Anders med sin EXTRA försökte klippa Lussegirlangen på CUB-en. Ett nafs blev det och många väldigt nära. Dags att slänga den girlangen alltså.
Anders resultat var en enbladig propeller.
Vi tackar !


Tisdag den 5 januari - Trettonafton men ändå sju personer i klubblokalen på kvällen!
I dag var det omvänd runda och det började hos Evert.
Två flak plywwod - 1 mm och 1,5 mm tjocka 50*50 tum blir ca 126*126 cm. Det lär räcka en stund.



Snart klart - Mini -Esset



Vikt 40 gram - gisar på 45 gram med klädsel?



OT-Racer på gång



Ett mail från Mogens med ett apr bilder : Här är två nya fly på gång,den ena heter Vesan2.  MVH Mogens



Och den andra är en ARF från Black Horse ser det ut som

Fyra glada snubbar - välkommen Martin som inte är här för ofta, men som skickar med en bild från dagens flygning med skidor på Ripa-fältet som hade ett par cm snö och ännu flera grader minus.





"Rikskändis! - eller kanske riskkändis i Kristianstadsbladet den 30 december.



Gamla Sölvesborgsuvar på gång. Tyvärr ger inte mobikameran rättvisa åt den snygga målningen med silverglittriga röda fält





En trevlig bild från Ingmar Knif i nordost där det är minus 20 grader. Modellen är från början en Tjeckisk S:1a och väntar på att få komma ut och bli trimmad.
Men än bär inte isarna riktigt - fast det är säkert några entusiaster som är ute och testar. Friflyg är bäst på vinterisarna då man kan få stora fria ytor.


Tisdag den 12 januari och full rulle som vanligt.
Åke B med ritning till Das Mini Stick. Men inte som så - utan som lågvingad är det tänkt - saxen fram så är det klart.


Tre i klubben ska bygga Jan-Ivars senaste konstruktion "Trainer III" som inte är helt klarkonstruerad än. Massor med diagram ligger som underlag så klart.


Åke J försöker arrangera en resa med en grupp till Ållebergshanget till våren (Kristi Flygare?)


Martin med en nylimmad Draken - ett plan han nog haft ett antal av.


Överraskning - en bild i messanger till Anders - 5 min kom svaret snabbt.


Det är ju synd om den ska stå och bli gammal ....


Gazelle till en Enya 09?


Tankens funktion på en COX diskuteras.

Fredag den 15  januari - Anders skulle flyga? Finns det någon som har en vibrator eller vibratorvält att låna ut så att vi kan ge mullisarna lite huvudvärk?


Söndagsfylygning med Taxi för Anders - vad annat för en Taxi-chaffis.....
Men på morgonen var det en flygtur på Ripa efter en morgonpromenad på stranden med jyckarna. /Patrik




Att ta sig till RC-stugan på snobenfältet är ett äventyr. Om man kommer både dit och därifrån med bil och innehåll helt efter att ha passerat ett stort antal stelfrusna mullvadshögar ska man vara nöjd.


Helt död? Nej - lägge henne på rygg så kör vi lite mun till ...








En havsörn passerade - men tyvärr ingen bild.

Det var nog minst ett par år sedan RC-stugan blev städad - men till våren så ska det bli andra bullar.




Tisdag den 19 januari.

Anders ska bli plåtslagare ser det ut som.


Åke B bygger traditionellt i Balsa och ply - än så länge verkar det som.


Falsning - är inte det överkurs?


Va i dråen håller han på med. Så gör jag om jag ska dela på en tank säger Evert.


Så här ser en nytillverkad tank ut som Evert gjort - ett drygt halvsekels träning syns på resultatet. Snabbt fixat en tank med precis rätt storlek så att TP blir rätt.





Lite värre är att få till TP med en motor som bara väger 16 gram.


Söndag den 24 januari på Snobbenfältet.  Drakflygning på Snobben fältet Nymölla 24/1 vädret var inte det bästa men trevligt hade vi. Pelle/Jan-Ivar/Björn