START     INDEX TIDIGARE MÅNADER
November 15  22 29  2016 Förra månadens bilder


Den 1 november - I kväll var det stor uppslutning för det hade kommit lite epost med kallelse till Skånska Flygsportförbundets möte i Helsingborg till helgen.
Snobben skickar nog Anders H som representant. han har ju varit söder om 08 ett par år så vi får hoppas att han klarar mötet utan Google Translate.

Martin kom först tätt följd av Åke, Anders, Owe och Jan-Ivar. Sedan började det ramla in modeller från Per-Anders (Pelle). Klemm 35 åkte till Åke för en hundring.
En "allt för söt Cessna" till Anders för lika mycket. Två snygga inomhus depronkärror bytte ägare för några tior.
Owe tyckte att han saknade en riktig inomhusmodell och Åke som många gånger har sagt att han inte ska flyga inne och inte med el fastnade för den andra modellen som han raskt kompletterade med motor och fartreglage från förrådet - det blev en dyr kväll.


Nya tidningar - från Owe två Teknikens Värld från 1948 och 1949 samt en nyare Model World där Owe är med i en stor artikel om Nutball.

Sedan kom sekreteraren på besök - första tisdagen i udda månad - kan det vara styrelsemöte på gång?

I dag är det ju den kyrkliga Allhelgonadagen. Vi i världsiga sverige har ju flyttat helgen till nästa lördag och kallar den för Alla Helgons Dag.
I går var det alltså Halloween men i Sverige så är vi ju lite bättre så vi kör hela veckan för säkerhets skull så att inget blir fel.
Mitt vanliga tisdagsbesök hos Evert tidigare lades en dag för att få lite stil på Everts JÄTTEPUMPOR som ju måste få lite liv - eller död?



För ett par veckor sedan besökte vi Martti Bogdanoff i Malmö. Evert köpte lite nålar till motorer men vi såg ett vevhus utan kolv och cylinder till en ST G20.
Efter några dagar hade Evert hittat de delar som skanades bland sina reservdelar så det blev ett samtal till Malmö och det tog nog inte många minuter för Martti att få vevhuset i ett brev på lådan. Det tog nog inte så värst många minuter mer för Evert att montera ihop grejorn när de anlände i brevlådan i Bromölla.
De bidde en Diesel som direkt hamnade på en combatvinge så klart. Bra komp!


Lite "spyor" en hacka i skallen och så lite blod - undrar om någon unge vågar sig in för att be om godis :-)




Det var ju några plan som bytte ägare förre tisdagen och här kommer lite feedback från Owe:
Hej! Nu är det nästan vinter,idag minusgrader hela dagen,usch jag längtar till Spanien.Nu har jag lagat Pelles inomhusmodell.det var rätt många "sprickor" som fick åtgärdas. Hittade en 22g motor och 2 Hex servon 5g, samt ett ESC 10A.Jag kompletterade med bromsar på skevroder och sidoroder (löstagbara).Vikt med 250mAh lipo ca 130g.Kärran väntar på att bli "luftad" blir kanske nästa helg i Karlshamn. Såg att  import av Depron har blivit dyrt men jag har laddat upp med 2 flak 3mm och ett 6mm som nog läcker min Livstid.!!! Ha -de -så -bra hälsningar  Owe I Asarum


Tisdag den 8 november - Anders har varit i Helsingborg på flygsportmöte förra helgen och har mycket att prata om. Det är stora planer på framtiden.


Spitfiren har skrits ut även i 80% och Evert tycker att det blir väldigt liten vingyta - men originalet var ju inte precis en slowflyer.


Smågodis kan man väl kalla dessa för? 0,8 cc i den stora.


Söndag den 13 november. På radion sa de att det var minus 11 grader i Kiruna, bilen visade minus 10 när jag körde hemifrån för att ta en 6 km runda vid havet med hundarna som uppvärmning innan det var dags för lite "action" med flygplanet.
Helt magiskt vindstilla och solsken som värmde så att mankude stå och flyga enbart i fliströjan utan att frysa när termometern hade stigit till nästan 4 minus.







Tisdag den 15 november - det kom en epost från Evert att det vankas tårta.
Fast först lite gubbsnack i klubblokalen. Ingenjör Lidström har skrivit en visin för klubben och fältet för 10 år framåt -
Mycket grus och jord var det med -
men var hittar jag soldriven elstation för laddning och drivning av mulltoa?


Hemma hos Evert så kom ju frågan om tårtan - självklart - det hade jag ju missat - i dag är det ju tredje dag FAR!

Helgen den 19 och 20 november fick det flygas lite CUB.
Lördagen var ritkigt fin med en vacker soluppgång och på vägen hem lite bus med hundarna.


Söndagen var en aning blåsig så Cuben fick flyga ett par meter högre och att taxa var helt uteslutet.
Start och landning rakt mot vinden var det som gällde.

Och så var det väl några som flög inomhus kan man tänka sig.
Owe är inte sämre karl än att han kan bygga flera modeller efter den sista som var nr 160 och Junior 60.

Hej! Owe gör som ORSA Kompani, lovar inget bestämt, så här kommer bilder på #161 som heter Turbo Beaver och har spv.650mm och väger med 3S 450mAh lipo,165g och består av Depron 6mm och lite kolfiberlist/stång.Kroppen har formen av ett X som ger god stabilitet utan stagningar. Den flög i lördags i Karlshamns Tennishall och flög lite framtung.Startsträckan är lite lång,kanske på grund av detta och att vingen saknar anfallsvinkel.Jag skall mixa skeven med flaps och flappa lite ned så tror jag den lyfter tidigare samt flytta batteriet bakåt. Modellen finns beskriven i  RCM+E  2014 april och har där spv.890mm,vikt 240g alltså en parkflygare. Var du till Kristianstad Arena i söndags och flög?  Mvh   Owe







Tisdag den 22 november och myskväll hos Snobben. Nio gubbar i lokalen -



Men det är ju fika med korsord även hos Evert som vanligt. Vad är det som Evert håller i handen?


Lite avdamning hade nog inte skadat. Men det fixar Evert när han monterar motorn på en vinge i källaren.


Men först lite färdkost - att förtäras när vi kommer hem för det är inte lämpligt att köra bil på.....


Weatherman skulle ju varit med i våras i Kungsbacka - men nu så.... #an på vingen säger att det ska sitta en MDS på planet
men Anders tycker att Evert ska bygga en 1,41 gånger större med en YS 60 på


Aningen mindre är denna skapelsen med en 3*1,25 propeller



Tisdag den 29 november och i morgon har Anders namnsdag.
Jag var lite tidig till klubben så det blev en halvtimme att "städa" bort lite mera "gammalt skräp" som uttjänta PC för simulatorflyg, 35 MHz utrustning och lite riktigt gamla nickelbatterier.  Sedan när folket började droppa in så blev det mycket visioner om inneflyg i den nya "evenemangshallen som är inomhus fotbollsplan att jämföra i storlek med Tipshallen i Växjö eller Vinnarhallen på Bosön för 08-orna.

Evert hade varskott om ny tårta
- Anders har ju namnsdag i morgon men Anders är på kurs i Karlskrona så han får bara se "sin" tårta på bild via messenger :---)



I källaren har det varit lite bakflyt då Anders Cox bara väger 50 gram och det behövs ca 150 gram för att balansera den tänkta vingen.
Nu blir det till att göra en helt ny vinge till Coxen - och det verkar Evert inte mycket ledsen för ;-)

Men det finns ju liiite motorer att välja på i Evert lilla lista över ungefääär hälften av motorerna i källaren
Småmotorer är inte med för de drar så dåligt - " man ska känna det i linorna så att man har lite koll på planen" tycker Evert som gillar 60-motorer då de drar rejält.



Och så var det ju surdegen med pontonerna till Aviatik II - Evert har inte känslan för tunn glasfiber med 12, 17 och 25 gram per m2.
Pontonerna är ju lackade så vi testade med en pensel i aceton och en remsa med 12 grams glas på översidan. Det är ju hur smidigt som helst - om man nu gillar doften så klart. Helge rynkade på näsan och undrade om han kunde köra hem..
Det ser ju riktigt bra ut och när skägget har putsats efter att grejorna torkat så ska det på lite grövre, typ 25 grams, på undersidan.