START  13 20 24 27 31 INDEX TIDIGARE MÅNADER
December  2016 Förra månadens bilder

Tisdagen den 6 december börjar jag hos Evert för omväxlings skull.
Lite tidningar bytts så att jag får nya och Evert gamla - alla lika läsvärda.

Och så får vi ta en tur till källaren där Evert fått beställning på två likadana combatvingar som ska flygas med ryssdieslar.




Och Evert vill ju inte att det ska väsnas så han filar på något i dämpväg.


En COX är en jäkel på att smörja ner så även här behövs en "uppsamlare" av avgaserna.


I klubblokalen är det så klart många ord i luften - skulle lätt kunna driva ett vindkraftverk enligt Anders.


En flitig byggare - Martin har fått ny ringar kolv och nytt foder från Just Engines. De gamla ABC var rätt så slitna.
Allt ska sitta i en JC 90.


Tisdag den 13 december. För ett par år sedan så var Lucia lika med glögg bullar ischoklad och pepparkakor.
Jag har nog aldrig haft mindre Lucia än detta året.
Jan-Ivar släckte ljuset och tog fram en diodlykta och drog ett par fräckisar.


Evert hade beställt 40 nya gångjärn från 3F och Hans Fällgren hade ringt och pratat.  Evert beställde en linflygkatalog "i blindo" 3F kan fixa hela BRODAKs sortiment och det innehåller även en hel del SIG samt DARE DESIGN som är friflyg, skala, gummimotor och en hel del berömda OLDTIMER som man kan köra el och RC om man vill. Ska vi önska en Lanzo Bomber eller en lite snyggare Fether Merchant med 72" spännvidd i julklapp?


Peters combatkärra kunde varit klar men med bakinsug hamnar motorn långt fram så det behövs 17 gram bly där bak för att få tyngdpunkten rätt.
Men det är ju fult så Evert ska köra till klubben och leta efter tyngre balsa till höjdrodret i stället.


En pil för att visa vilket håll man ska kasta planet kanske.......


Tisdag den 20 december och sista snobbenakiviteten före jul?
Till klubben kom en ny modellflygare som inte hållit på med detta de senaste 30 åren. Tidigare gick det åt ett helt gäng Fantomer som det byggdes och förbrukades. Nu lär det ha kommit en hel del ny utrustning till samlingarna - som tyvärr inte var medplockad. Vad kan det vara för rysk 4-taktare i 150-storlek med svart topp?
Och vad är det för konstigt stift till den? Det är stiftet i mitten som har större diameter och till synes även lite lägre stigning på gängan.






Hemma hos Evert är det mest aktivitet i källaren - en "nybörjarplanka" som han byggt men som hamnat på hatthyllan har fått förbruka 2 dl rödsprit och fått lite häftig dekor. Motorn är en Webra 20 med1 dl tank. Tanken är att den ska hålla ett gäng juniorer som kan turas om i cirkeln med att bli yra så att nästa får ta över handtaget innan soppan är slut. 






Owe i Asarum är duktig med att skicka bilder

Hej !   Här kommer några bilder från Spanien och Elce och deras "campo de aeromodelismo" där jag brukade flyga  när jag bodde i Torrevieja (ca 2 mil därifrån). När jag fylde 80 år firade jag födelsedagen hos svenska vänner som har hus utanför Torrevieja.Vi sålde 2006 vårt hus,vilket vi ångrar när det blir vinter och kallt.
I samband med besöket träffade jag min mailkompis och flygvän David McCutcheon och följde med honom till flygfältet.Det är en rätt stor klubb de flesta medlemmarna är skala -och jet flygare.Som framgår av bilderna välordnat med tak över depån mot solen,skyddsnät vid depån,Bar där man kan köpa öl,vin och läsk.
Startbanan är asfaltbelagd och är lång. David flög med sin Bucker Bestman. Mvh Owe





Hej ! Hittade ett par bilder i ett gammalt fotoalbum från 1948-49.Jag flög tydligen linkontrol då och min lilla modell som var målad blå (hette Blue Bird) och drevs av en Mills 0,75.Tänk om man haft kvar motorn.Bifogar bilder på "birden",dom är lite bleka men de får dom va efter 68 år.  Hälsningar  Owe i Blekinge

JULAFTON är det grppfoto på Ripa kl 10 varje år.
Det blev ett kort stopp på ca 20 minuter med flygning och foto på väg till andra uppdrag.


Tisdag den 27 december och jobbedag för en del men semesteruttag för många.
Stormen URD skakade huset i natt men i förmiddags sken solen och vinden hade lagt sig något. Tillräckligt för att kunna flyga Skipper utan problem.
Varken vimpel eller vindstrut på plats - struten hittade jag runt ett staket.


Med aningen tuffa vindar så är landning inget man gör med hög nos så det kan bli någon studs. En limklick är allt som behövs efter en handfull landningar.
Man blir faktiskt lite imponerad av kvaliteten på "skumgummit" till Skipper som är väl så segt som MPX variant. Elektroniken däremot är inget att skryta med men den går ju att byta ut efter hand om planet skulle hålla för tufft väder. Här har jag bytt 2 servon och fått montera om motorn som lossnade efter någon flygning.


Tisdag kväll och en tom bygglokal. När klubben hade junioraktivtet så var det fullt med ungar alla dagar när det var skollov.
Att det är tomt i kväll beror på att klubben hyr Tianshallen i princip varje dag hela jullovet.


Hos Evert är Peters andra motor på plats.



44 dm2 ska det bli till YS-en En hel del furu och grov plywood behövs nog.

Årets sista flygträff är som vanligt hos KMFK i Färlöv. Vädret är ju inte som på sommaren och inte heller solsken med fin pudersnö.


Dagens tappra skara


Efter ett par misslyckade försök att få fur på grillen så hittade Mats en plåt att använda som vindskydd.


Mats Nyårsplan - används bara för detta tillfället - efter landning konstaterades at gummiband är BRA!



Dagen tappra piloter, skyttar och mål.


Flyga i detta vädret? NEJ - men lite hälsofrukost är inte fel. Wienerbröd och Pepsi.


Jörgen tankar och gör  sig klar.


Mats ska starta


Raketbestyckad CUB