START  2 7 16 BF 23  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Maj 2017 Förra månadens bilder


Vi protesterar den 1 Maj - för lika fina hangdagar som i dag och för fina tisdagkvällar på Mygglanda.
Karsten brukar skriva på Tre Aviatörer när det är fina hangvindar.


I dag vara det däckbytardag till sommardäck så det var trångt i bilen, men en liten runda til Haväng fick det bli då jag var "halvvägs" redan.








Visst är det enskön utsikt både hemåt norr och söderut mot Stens Huvud




Karsten har slitit upp sin dyktrim på radion men då kan man landa och fixa det i subtrimmen i stället.
Den fridlysta ludna backsippan blommade liksom små violer på hangkanten.


Carsten tipsade om en kille på nordjylland som flyger Wiesel - men i dag flög han Radian


Tisdag den 2 maj på Mygglanda - fast med upp till 12 m/s vind så var det nog inte så många mygg i kväll.
Är det en konstig installation?


Vandaler kanske?


Tunnor att elda i om man blir kall?


Mats undrade om bondens fågelskrämmare hade tillräckligt säkerhetsavstånd till högspänningen


Den här kärran har ju varit med om en hel del. Landslaget 1978. Ett antal Fox 35 har suttit i denna kärran men i dag gav tanken lite "huvudvärk".


Olika generationer av "tank" - innehåller ungefär lika mycket energi - full fart i 7 minuter.


Motorhuven har ett kylluftintag av en magnecylburk - här behöver man inte ha så mycket huvudbry om justering av tankplacering och med förgasarinställning.


Så här ser en 60-motsvarighet ut


Anders kollar så att det ser vettigt ut - planet har ännu inte flugits.


Supporterskaran spanar säkert skyddade bak ett rep.


Omålad och med gångjärnen enbart fastsatta med nålar! Här är det bara runt runt för att kolla så att tider och setup stämmer med teorin.


En jäkel till att dra - kanske lite korta linor?


ndag den 7 maj.  Anders bygger en ny stuntare till fru Mona. Kan man lära en gammal hund att sitta så kan man väl lära en fru att flyga modellplan.
Fast först var det att klippa cirkeln - årets första klippning!


Montering av självsläppanordningen - Tältpinnesyndronet - sten vart man försöker.


Det blev inte nya planet första flygningen men ett väldigt välflygande plan är det. Anders visar att höjdrodret går uppåt om man för armen uppåt.


Sen får Måna prova att hålla i handtaget


Anders verkar van att hålla ömt.





Undan kalrslusk - nu kan jag själv! Mona är van att gå runt med hästar så hon tog stora varv.
Anders har inte samma kondition så han slaknade efter två tankar och ville fika - Fast Mona tyckte att han kunde tanka om så att hon fick fortsätta nu när det gick så bra. Anders skyllde så klart på att motorn måste kallna mellan flygningarna ;-)




Mona tränar till SM i Semi. Fast just nu är det enkla plankan som får duga tills "Kitty-stuntaren" är klar.








Det damp ner lite bilder från vårt östra grannlandskap -
Hej!  Igår blev  #162 färdig,det är en  skalamodell av ett italienskt militärflygplan för observation och markattack flygning.
Originalet kom till 1967 och ingick i italienska flygvapnet under 1970 talet. Min modell är byggd efter en ritning i RCM&E feb. 2016.
Materialet är Depron 6mm och 3mm,vingbalk av furulist,framkant balsa och kroppspant(2) av 3mm ply.
Motor E-Max diam.28mm 150W ? ,ESC 18A, 7"x5".Styrfunktioner elevator,rudder,flaps och fartreglage.
Tomvikt (utan batteri) 380 g och flygvikt med 3S  1300mAh 490 g. Spännvidd 1168 mm (46")
Bifogar några bilder på modellen både före och efter målning. Hälsningar från  Owe i Blekinge










Och så var det tisdagkväll. Inte lika kallt som tidigare men en halvtimme innan flygtiden så blev det helgrått och lite ruggigt.
Dåligt ljus fixade så att det inte blev någon riktigt skarp flygbild.
Kanske varmare att sitta på en hästrygg?


Var är de glada minerna?


Hmm SISU gör väl kurser för maskning och målning? Ulf Snobben Eriksson kan säkert ställa upp som guru och leda.


Martin undade om det var någon ny konstruktion till mullvadsfälla som Anders satte ner i gräset.


Jämngrå himmel med dåligt ljus är inte perfekt att fota ens ett fint målat flak isolering.


Mats släpper - inann släppte vajeröglan som skulle hålla planet.


Den 20 maj harde JIL kallat till uppvisning på Strandvallen.

Vi var ett gäng som kom och visade lite olika modeller av de som flygs i klubben.
Först ut, strax innan officiell starttid, var Anders med en gammal diesel-combat som sig bör spottade och fräste så att det hördes en bit - trots Everts tillverkade ljuddämpare.




Sen blev det 3D-flyg med EPP


Nära flyg och full acrobatik


Festivalen hade gott om funktionärer som kollade och dokumenterade. Det kommer säkert på festivalens hemsida och Facebook. Förutom tjejerna så var det en kille med videokmaera som gjorde tappra försök att följa modellernas konster på himlen.




Draken i Depron - var det flera av i dag. JIL är förstås pappa till dessa.


Pubblik var det hela timmen. Folk kom och gick och ställde frågor.


Vissa satte sig lugnt och njöt av konsterna i luften


Viggen i depron kanske?


Linstunt är en STOR del av MFK Snobben så självklart bjöds det på hela stora stuntprogrammet.


I år var det första gången för oss så vi var kanske inte helt förberedda och planerade?
Anders och Peter med combat luftfight med streamers hade nog imponerat.
Enkla visitkort med klubbens namn, hemsida (QR) och Facebook är nog ett billigt sätt att komma fram lite längre.

Tisdag den 23 maj. Inte en enda linflygare på fältet - bara skumflygare.   2 Viggar vaggade fram i vinden.
Pelle kollar åt vilket håll det blåser....


Och startar mot vinden


Kan Pelle så kan väl Uffe med - JIL kämpar med ritning på handikapanpassning av klubbstugan.




Och så båda samtidigt




Hemma hos evert spånara vi lite om motormontering och hur man ska kunna fixa en motorkåpa.
Fäst motorn på spantet och svarva en cirkel att sätta på propelleraxeln - sedan fylla ut med träbitar som mall till glasfiber och epoxi.
Detta blir en helt ny erfarenhet. Flaps - kan man ha det? Motorgondolen är ju fäst i bakkantlisten så det får i så fall bli en Split- med ply som fälls ner som luftbroms.