START 9 25 26  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli 2017 Förra månadens bilder

Owe skrev ett mail:
Hej!
Brukar titta på Snobbens hemsida men där har inget hänt på länge så här kommer en bild på mej och Black Magic
som jag byggde 1951 (egen konstruktion) och flög tydligen i högervarv,ha ha.Ser att redan på den tiden fanns det
schackmönstrad tejp,syns på stabben och fenan.


Jag och Harriet var till RIPA midsommarhelgen trevligt ca 30 pers på kvällen åt sill och potatis  och snapsade och sjöng därtill.




Sommarhälsning från Blekinge och Owe

En medlem i klubben - Rickard fyller år i dag och pappa Evert har bakat tårta!
Men på fältet samlas de trogna. Åke har med sig stålwire - men den är så grov att man nog behöver minst 50 cc maskiner och 40 meter linor om man ska flyga ;-) Fast till riggning är de perfekta.


Åke snurrar så han blir helt slut. Anders sitter på pinnen så att rullen inte ska ramla av. JIL undrar vad som står på.


Anders lovade flyga El-Cub på FB för någon dag sedan - En riktigt fin Arme-Cub


Snygga skaladetaljer - spana in motoratrapperna som är riktigt fina.


Flyger gör den också - i 5 minuter.


Och sen börjar allvaret - måste träna hårt inför SM i sommar.

ndagen den 9 juli. Det kom ett mail för någon dag sedan:

Hej alla glada! Nu är det dax att inviga den nya flyghangaren på Vesan. Den har väggar tak och 5 meter lång väggfast bänk men inga betongplattor på marken. Söndag ser ut att få hyfsat flyygväder hela dagen, Konstant vind 3m/sek och byarna 8m/sek temperaturen håller sig runt 18-20  grader och 2% risk för regn.
Ta med kaffe och fikabröd samt lite gott att grilla. Vi tänder grillen och ha det mysigt med mycket läppflyg!.
FÖRESLÅR samling omkring kl. 14:00, kom gärna lite tidigare eller lite senare om det passar bättre.
Jan-Ivar

Uffe håller i kameran och Owe från Asarum har redan åkt hem.




Jag missade Owes flyg med sin större oldtimer -replika men här är det riktigt lättvikigt som flyger i vinden


Även Uffe flög lätt skum - fast storleken större.


Hade Mogens IMAC-programmet i bakfickan?


Man ska inte trimma ned trotteln för mycket - då stannar motorn ............


Ingen skada - inte ens en propeller.


Pelle gör sig bäst när han tittar mot himlen


Han spanar en en JIL-konstruktion




Anders monterar sin TAXI eter transport i en TWINGO - aningen trång erkänner han.






Jan-Ivar flyger så klart sin egen konstruktion






Det har förekommit flyg på Mygglanda varje tisdag. Anders har varit flitig med gräsklipparen så nu är det helt OK att hitta upp till fältet via den trånga skogsvägen.
Söndag den 23 juli var det dags för premiärflyg med nya STREGA med elmotor. Det räckte med en runda då Ander inte hade verktyg med sig att göra justeringar i fartreglaget och det som vara inlagt inte ritkigt spände linorna som önskat.






Tisdag den 25 juli var det bättre förberett och Anders hade bett om ett par idolbilder innan flygningen - räknas det som otur?





Det glada gänget bänk- och skumflygare ropade på anders att "TA AV DIG TRÖJAN OCH POSERA SOM EN MAN" - men Anders sa att då kan man inte lägga ut på FB och Tuben utan att bli censurerade.....














Hemma hos Evert är ett fynd från Ripaveckan - 350 spänn för två fina OS 10 LA. Tröga överallt men det fixar Evert lätt med rödsprit och lite symaskinsolja.


Nu går allting som det ska. Ett nytt mottagarbatteri med 4 celler AAA NiMh. Det gamla gav 3 mAh vid första cyklingen och ca 30 mAh efter 10 cykler - nya ska köpas hos Jula är det tänkt.  35 MHz mottagare ska bytas med 2,4 - ett gäng är beställda med datorn.




En tung rackare - 91 g/dm2 vingbelastning. Nästan 1,7 kg på sammanlagt 3 cc. Det vill till att kunna kasta hårt och snabbt eller fixa landningsställ för att få upp den klumpen.


Lidls XL Glider har ligget någon dryg vecka utan åtgärd men nu har vingen fått en balk med rörbitar


Kolfiberröret är limmat i mitten och rören är limmade längre ut i vingen - när limmet härdat så skärs vingen av på båda sidor vid rörens inre kant


Nu väntas det på leverans av ett gäng servon


Onsdag den 26 juli Var det dags att åka västerut för lite jobb på frugans farföräldragård.
Men jag lyckades smita iväg för att kolla in ett nytt flygfält som jag passerat flera gånger men inte besökt.
Så här ska väl en "vädrad" detalj se ut?


Med fin utsikt mot Hökafältet i Halmstad där grinden var låst när jag kom fram


Det fick bli en stunds prat med en gammal man som gillar Bäsk och som bidrar med bilder till SMFFs hemsida
- i stort sett allt som uppdateras på den sidan


Men vid 15-tiden var det full fart på en fin quad-bana som man ställt upp där jag gissar att det normalt är camping


Tja - fotografvänliga är de där snabba små rackarna inte precis. Fast om man får låna ett par googles så är det bäst att hålla sig i något eller sätta sig ner.




Andra sidan klubbhuset flögs det mera normala plan - fast denna från FliteTest är nog inte riktigt "normal"
4 celler 1400 mAh och två värsting quadracemotorer ger full fart




Lite lugnare var provflygning av en "mini-bixler" från Kina. Både tilltänkt pilot och hans pappa kollar när en veteran från klubben trimmar in planet.


Som vanligt finns det ett gäng veteraner eller "gubbar" som ser till att fältet är inbjudande och som välkomnar alla att flyga för de som hälsar på
eller de som kommer lite nyare till hobbyn och behöver hjälp.


Kan en sådan här verkligen flyga? GeeBee med korta kropen är ju knappast känd för att vara lättflugen.
Denna flög direkt från handen som vilken 3D-maskin som helst. När batteriet sa stopp så seglade klumpen sakta och med bra glid ner för en perfekt landning. Man kommer aldrig att sluta förvånas.




Under månadens sista minuter ramlade det in lite bilder från Oe i Asarum.
Hej!  Nu är min senaste #163, en OT-modell från 1963 konstruerad av Bill Winter USA. Den heter AIRKNOCKER och dess spännvidd är 52" (1322mm),
vikt ca 750 g inkl. 3S 1300mAh. Motor BL 200W, ESC18A.
Ritningen finns hos www.outerzon.co.uk. Bifogar några bilder. Den har inte flugit än,blev klar idag.  MVH /Owe