START 8 15 22 29  INDEX TIDIGARE MÅNADER
Augusti 2017 Förra månadens bilder


Ny månad och Augusti börjar med en perfekt solskensdag med i stort sett vindstilla. Man borde varit på flygfältet i stället för att röja i trädgården hela dagen.
I kväll är det Mygglanda men prognosen lovar regn i natt - mycket regn.
Det blir akut inköpt beganat stuntplan för att flyga SM med för Anders. Välbyggt, vältrimmat och snyggt av Niklas Löfroth


Flyger som en dröm enligt Anders - DET SKA BLI PALLPLATS i år!





Mogens kollar alla inställningar inför starten med " Remote Control Radio Airplane" från Nine Eagles


Inte myggor på Mygglanda med avsevärt med flygmyror som alal verkade gilla Åkes bil. Vaxat med bihonungsvax kanske?


Evert funderar i sin källare - ett ställ av minst 2,5 mm pinotråd fäster man lätt i de främre bultarna till vingen.

Tisdag den 8 augusti.
Lite bilder från Owe i Asarum.
Hej! Här kommer några bilder på XL glidaren som jag byggt om till RC. Jag har följt dina instruktioner och danskarnas bilder utom låsningen av ving½orna där jag bytte ut O-ringen mot liten sprint genom vingbalken i ytteränden. Vidare hade jag inga 9 grams servon utan det sitter 5 g dito. Dom ger bara 0,8kg dragkraft, får se om det räcker annars är det lätt att byta till större för dom är inte limmade till kroppen. Jag får löda ihop 4 AAA NiMH uppladdningsbara 1,2V batterier som strömförsörlning. Det är ju en liten hangkärra men jag kommer nog att förse den med en krok för ett lätt gummiband med lina.Ballastbulten väger 36 g men jag tror "C/G"  blir ca 55-60mm från FK med batteri och utan bulten. Vi får se!   Mvh Owe













Hemma hos Evert så har det fixats en gammal ärgig motor som nog förvarats i uteförråd 20 år och som var så igengrodd att man knappt kunde se kylflänsarna.
Efter att Evert plockat isär den och smort upp så är den i skick som ny. Evert trodde knappt att den hade gått något så fin som den var inuti.
Fyndet på Ripa har fått nytt ställ (fuskställ under kroppen i stället för under motorerna).
Nu är det nytt batteri och ny mottagare i planet - alla grejor rör sig som de ska efter lite reverseringar.
Trotteln går med tunn wire så den är inte riktigt tillförlitlig i tryckläget som är öppna.
Det får bli att köra full gas och använda trotteln som avstängning.
Vi funderade på vad det är för original. Vi började med FW 187 men gled över mot Hs 129



Det är motvind för Anders. Motorn lägger av helt plötsligt. Mycket att kolla upp. Hela bränslesystemet... Glödstift - verkar troligaste orsaken..





Lättare att få Anders skarp än hans flygplan




De där är väldigt irriterande när de kryper överallt på en och på modellerna. Anders ser förhoppningsfull ut och påstår att de är alla döda i morgon. Lever flygmyror bara en dag så föds det en massa hela tiden för det är många veckor som det kryllar både iluften och på marken av dem.




Vill du leka med mitt nya objektiv i kväll? Ett 75-300 på min EOS 350....

Jag måste säga att det är en helt annan känsla i en "riktig systemkamera" än i min kompaktkamera. MEN jag är nog otränad för bilderna blir inte skarpare.







Tisdag den 15 augusti var det mycket folk på Myglanda. Lugnt på marken men 8 m/s över träden så det blåste "från alla håll samtidigt".
Djur i bur - det är synd om mig som inte får vara med.


Husse med sin nya leksak


Junior RingMaster - fynd på Tradera - stansade spryglar som inte var av bästa kvalitet har ersatts av nya efter ritning från JIL.


Även motorn är ett traderafynd - "ny i låda" - Går bra utan inkörning.


Björn får tips av Anders


Mentorn...


Fotografen kan inte hålla skärpan


4 varv på 1/125 dels sekund - vad blir det? 12000 rpm?


Mats har inte fått rätta glöden? Tittar mest på andra med ett plan i stugan.


Motljus avslöjar alla skavanker....  Men det är inte många.


Posering med SM-planet - hoppas att det håller sig helt en månad till. Det har fått flyga flera liter senaste veckan


Puff puff puff


Och så har vi några skumflygare även i kväll. De klarar inte av annat än inneflyg på Mygglanda - är rädda för de aggresiva träden?


Ett par besökare som bara ville kolla. Alla är välkomna!


Kvällens Canon-fotograf - med stativ


Tisdagkväll den 22 augusti. Det är välfyllt med bra linmodeller i klubbstugan för den som är flygsugen


Som vanligt har ordförande Jan-Ivar nya kul projekt på gång. Men de andra kollar på Anders när han tränar för kommande helgs SM i Västerås.


Ska den hamna på prispallen - det hoppas vi alla!


Och Anders känner ingen press alls på sig förstås.......


Fint besök på fältet av Mr Snobben själv - Uffe har nog inte synts till på flera år men nu har han diskat ur all grön sörja ur tanken och fyllt på med röd "Höganässoppa"


Anders startar, ställer in och är beredd medan Uffe tar en lugnande cigg


Där är en kille som kan flyga - går det att få honom att sparra i combat så att det kan bli lite tävling till nästa vår?


Alla kollar på Uffe när han flyger - första gången på flera år - och det var inte mer än ett varv innan planet var över inverterat ett par varv.


Björn hade glömt sitt linplan hemma i kväll och flyger inneflyg mellan linflygomgångarna.



Tisdag den 29 augusti.
Anders har varit på SM i Västerås och placerat sig så att han är med i landslaget för VM nästa år.
Linorna har han längt med en meter och trivs med det fast han kan ju knappast vara influgen efter en runda?
Detta visade sig genom att hans resultat ökade med många poäng för varje flygning : 2715 - 2925 - 3043
Hans placering blev 4 men hans bästa flygning var bättre än någon av 3-ans.
Med hem hade Anders 3 flaskor "gammeldiesel" till mig. En tredjedel av varje brukade man köpa på apoteketet till de gamla Webra med flera.
1 flaska är redan beställd och en ska jag ha själv så det är en till någon som behöver.


Med sig hem hade Anders även ett gäng combatkärror som han hämtast på olika platser efter att ha köpt via olika säljställen på facebook.
De kommer från ett byggprojekt i en klubb (Red Baron?).
Anders jagade dessuton upp ett gäng plan i olika stadier samt jiggar och mallar från klubben som inte längre är aktiv i Combatbygge.
Här blir kanske möjlighet för Snobbenpiloter att ställa upp som sparring till Anders i träning att klippa streamers?


Motorn med framåtlutat insug gick igång som ingenting och Anders flög tills soppan tog slut. Den andra motorn var nog Anders egen gamla som inte riktigt villa lika mycket som Anders utan stannade så fort planet kom upp i fart eller pekade nosen uppåt....




Lite tidigare på dagen hade det varit "källsortering" - batterier från 5 sändare skickades till holken.


Sändarna står och väntar på beslut om även de ska till återvinningen eller får stå som prydnad till nästa swapmeet. Det är även ett gäng mottagare i 27 MHx, 40 MHz och 35 MHz plus en massa kristaller.


En del motorer har även sorterats och några av dem ska köras med "gammelsoppan" som Anders hade med sig hem.


En Return 2000 med 600-speed och gammalt NIxx-batteri har fått ny batterikontakt till 3-cell Lipo samt ny mottagare och är klar för provflygning.


En OS LA 46 efterfrågades till linstunt så den finns hos Evert för konvertering från RC.
Den sitter i en gammal Multiplex Magister - kanske den kan bli bogserplan med en 60 i nosen i stället?