START Vm-del 1  Dag 2  Semester 24 INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli  2018 Förra månadens bilder

JULI - Semester och Linflyg-VM

Det är Danmark som gäller för semester och mest norra Jylland. Det är ett bekvämt område med ganska nära till allting.
Jag har haft radiostrul med dålig räckvidd efter en avbruten antenn så det var inte så mycket förberedelser som önskat.
Om man reser med "navigator" är det lätt att hitta.

Sju fält hittar jag norr om Aalborg och fem av dem fick korta besök. 
Tyvärr vara bara mina besök av typen "passera" på tider mitt på dagen när det oftast inte finns modellflygare aktiva.

Men första träffen med modellflygare var redan första dagen på ett hang som jag tippsats om. Där satt fem trevliga modellflygare i var sin vilstol och njöt av det fina vädret.



Fyra servon i vingen hjälper till när man ska bromsa för landning där det är fint lyft


En snygg modell som jag gärna länkat till om jag visste namnet.


Högt på önskelistan ligger en helsnygg 3,4 meters kärra från Arthobby


Ska man flyga några timmar är det bra att vara väl förberedd och sitta säkert

Att en leksak från LIDL kan vara så kul på hanget!!!

Första brevet från Anders på VM:
VM i Landres, Frankrike.

Klasserna F2A,B,C,D

Dag 1

Resan började redan kl 7 på torsdags morgon, då Mikael Palm, med sonen Emil, startade sin färd från Lindome. Dom fick först åka till Branäsberget, Värmland, för att hämta rätt bil! Niklas Löfroth hämtades upp i Karlstad och dom kom hem till mig vid kl 20. Mikael hade då kört ca 110 mil. Jag bjöd på en uppskattad middag (tack Mona för den) och vi packade in mina saker i bilen och styrde färden söder ut. Jag körde. När vi kom till Öresundsbron blev vi varse om att bilen var 6070mm lång, och gick alltså på lastbilstaxa, 3 gånger så dyrt, som personbil, max 6000mm…… Naturligt vis så gick det inte lura kassan över Stora Bält heller. Resan gick i övrigt bra. Massor med vägarbeten i Tyskland, men på natten är det mindre fordon i rörelse.

Vi var modiga nog att pinka revir i både Tyskland och Luxemburg. Väl framme i Landres, ungefär 10.30, så sken solen och det var full fart på hela området.









Fältet, eller arenan faktiskt, är helt dedikerad för linflyg. Man har iordningställt 4 asfaltcirklar, 2 för F2C team race, och en för vardera F2A speed och F2B stunt. Till detta finns även en gräscirkel för stunt och 2 gräscirklar för F2D combat. Man har även sett till att det finns mat, kaffe, fika och öl på plats.

Vi valde att åka och träna på en avlyst fotbollsplan i den närliggande hålan Merci le Bas. Det påminner om Mygglanda, med skog tätt inpå och konstiga vindar. Detta förekommer även på tävlingsplatsen. Vi var helt ensamma där, förutom en trevlig herre vid namn Larry Walkman. Det visade sig att han var ledare för det kanadensiska teamet, och skulle bara titta på träningsplatsen. Vi fick en trevlig pratstund om allt sånt som vi stuntflygare pratar om. Han tog även en gruppbild på oss. När vi flugit klart, typ 3 flygningar var, så åkte vi tillbaka till Landres för att mingla lite och titta på motståndet. Massor med snygga modeller och trevliga människor från hela världen.

Vår nya supporter, Larry Waltman, manager Team Canada, tog den här bilden av sveriges stunt team. Emil Palm, Mikael Palm, Staffan Ekström, Niklas Löfroth känner sig avslappnad med Niklas Löfroth, Staffan Ekström, Anders Hellsen, Michael Palm och Emil Palm i Landres, Lorraine, France.

Den största besvikelsen blev dock när vi framåt kvällen åkte till hotellet, Remotel i Knutage. Jag kommer aldrig rekommendera detta, inte ens om jag får pengar för det. Men det tar jag en annan gång. Vi åt middag på en liten pizzeria med vedeldad ugn, detta var en höjdare! Sen försöker jag nu sova medan tokiga fransmän spelar hög musik och skjuter raketer utanför fönstret, i parken. Tydligen nån festdag eller nått  nu….

Dag 2

0745 vaknade jag och Niklas.

0800 öppnade frukosten på hotellet.

0808 kom vi till restaurangen, då satt Staffan redan där och mumsade.

0840 ringde vi till Mikael och Emil och väckte dom....

 

Vi skulle ha landslagsmöte kl 10. Vi kom försent dit med och fick bassning av Bengt-Olof. Han gick igenom vad som gällde framöver. Närmast på schemat stod "procesing", det vill säga invägning av modellerna. Detta gick utan problem för oss stuntflygare, och troligen problemfritt där med.  



Mikael fick täta till sin nål med siliconslang

 

Vi träffade på norska laget, och tillsammans bestämdes att vi skulle flyga mer, på samma ställe som i går, Mercy la Bas. Jag valde att avstå detta, jag vill dels inte riskera modellen, och jag har dessutom inte bränsle för det. Den officiella träningen flög jag, för att känna på cirkeln. Staffan och Mikael flög med och allt fungerade bra

 

Resten av dagen spenderades med att titta på lite olika flygstilar. Team racing är alltid speciellt eftersom dom är 3 i mitten under tävling.

Stunt är lika många som piloter. Vissa piloter är dock trevligare att se på än andra.

 

Våra svenska team racinglag, Gustavsson/Stjärnesund och Samuelsson/Axstilius justerade lite under sin officiella träning. Båda lagen har mycket erfarenhet, men kanske inte riktigt den fart som behövs för topplasering.

 

Dagen avslutades med invigningtal och fyrverkerier.

Resultatlistan från VM finns att ladda ner från http://www.f2cmbl.org/index.php/fr/wc2018
Våra stuntpiloter kom på övre halvan av resultatlistan men inte någon svensk hamnade på medaljplats.
Per Stjärnesund flög i 294 km/h och hade behövd flyga 303 för att segra.
Staffan Ekström hade 932 poäng i medel på sina bästa flyygningar mot segraren 1049 p
i Team kom Per Stjärnesund / Jan Gustafson mitt på listan med bästa tiden  3:20,4 mot segrarens 3:07,4 i andra finalflygningen.
i CombFinne på silver och en Dansk på brons och vår svenske Johan Larsson mitt i listan.

Anders har mycket erfarenhet med sig hem och satte direkt sågen i sin tävlingskärra för att andra utslagen på flapsen mot höjdrodret.
NU JÄKLAR ska det flygas på SM den 18-19 augusti på Johannisberg Västerås.

Mera semesterbilder från Danmark

Jag hade bett min emigrerade son Hugo att få låna hans cykel ett par dagar så det blev att besöka lite fält i närheten de första dagarna.

Brönderslev låg lagom långt bort för första rundan.

Hemsidan på http://www.modelflyveklubber.dk/broenderslev-modelflyveklub.aspx är inte så uppmuntrande.
Facebook är däremot lite aktuellare
Grannar med skjutbana och UL-fält borde garantera att det inte är klagomål på ljud frånmodellflygarna.


Väl skyltat

En riktigt fin anläggning



Sedan bar det av in i själva byn där jag hittade en Brugsen som hade makroner i påse för under tian (sek) och som varade hela veckan.
Lite frukt och en kul flaska öl följde säkert också med i ryggsäcken.

Med bilen for vi till kusten där vi bland annat skulle titta på en gammal fyr som de förväntar ska rasa i havet inom ett par år.
fast först så klart ett par timmar på museum.. Och där hittade jag farfar till min cykelkärra.


Vid fyren insåg jag att vinden låg helt rätt - och jag hade inget med att flyga med.


Det var tätt i luften med skärmflygare och stranden är fri att utnyttja.


Jag var så klart intresserad av att se hur det ter sig underifrån så nästa dag drog jag med cykeln direkt ut till havet för att kolla läget.
en lång rad med gamla tyska fort hade rasat ner på stranden och ligger i olika vinklar


Sedan blev det brantare och högre ju längre norrut jag kom. Till sist hade jag passerat fyren och hamande så att det inte gick att cykla längre. Senare på dagen förstod jag att det var vid en kyrkogård som höll på att ätas upp av havet. Hade jag vadat runt hade det inte varit långt till nästa by, men jag vände och cyklade tillbaka några km till första möjlga ställe att ta mig upp. Det var brant. På bilden är jag nog ungefär halvvägs. jag fick bära cykeln på ryggen och dra mig upp med linorna för det var brant ungefär som en stege på flera ställen.





Sen bar det iväg till nästa modellflygfält som sannolikt har utmärkta hangställen inom ett par km eller mindre.


Alla danska modellflygklubbar verkar väldigt välskötta och trevliga. Hugos cykel var inte för vacker - strandens lera torkade och blev som cement.
Det blev diskborste när jag kom hem. Hjörring på nätet http://www.modelflyveklubber.dk/hjoerring-modelflyveklub.aspx
och på Facebook


Dags att måla i lite rött för att friska upp klubbens snygga tavla.


Gott om eluttag för laddning - tak behövs väl inte - vem flyger när det regnar?


På söndagen hade jag hört någon nämna Manna som en plats för hangsegel. Vi hade passerat Manna flera gånger med bilen så nästa morgon tog jag cykeln för att reka backen. Lite kul är att jag i 9 år cyklat uppför och nerför Mannabacken (Söder om Broby) på väg till från skolan utan att ha någon tanke på att man kunde flyga hang där. Högst upp låg så klart Mannagården där jag en period hade släkt boende.

Här är en backe man nog kan flyga på med vindar från tre olika håll



Det är inte alls olikt många platser runt Degeberga och Brösarp i Skåne.

Nu skulle det bli lite turistande igen mot Fredrikshamn och målet i Saeby där jag skulle träffa lite lekkamrater och Lisbeth skulle lyssna på concert i Kyrkan.
Nästan precis vid infarten till Fredrikshamn hittade vi ett modellflygfält


Inte riktigt lika välputsat men precis lika välklippt som alla andra fält.
Hemsida javisst http://modelflyvning.dk/selvbetjening/klubinfo.aspx?id=98
Facebook jomenvisst känns den mera aktuell




Strax intill hittade vi en bilbana.
För några år sedan försökte många klubbar få med bilåkarna -och det lyckades oftast precis som här.


Kommer dagens modellflygfälts racedronebanor att se ut så här om några år eller kommer de att ha tagit över?


I Fredrikshamn ligger även Bangsbo som är en fin herrgård med stort museum och fina utställningar. En häger bor i vallgraven.


Även Fenrisulven och Midgårdsormen verkar trivas här.


I Saeby hamn hittade vi en bistro med riktigt trevlig mat.
Lisbeth tyckte att musiken i Kyrkan kanske var lite för modern för hennes smak när vi lyckades med att passera vid ett "soundcheck" så hon villle följa med till modellklubben. Många bilder blev det på tyvärr alltför kort tid.

Det första jag såg liknade en olycka men är nästa tungdragare som varit ute för motorinkörning. Kroppen är så lång att den måste delas för transport.


Väldigt potent dragare som är i bruksskick och beredd att dra upp vem som önskar lift.


Sören flyger mycket med sina stora segelplan på upp till 7 meters spännvidd som bogseras upp -
men han har också en kärlek till det lilla enkla som Wieselvingar som skärs i parti i klubben och denna billiga leksak från LIDL
Här med en Dr MadThrust 50 mm  som ger mer än vertikal prestanda 



Att få plats med batteriet är ett under


Här pratar vi ju inte om 2 celler på 400 mAh precis. 4 celler 1300 mAh i grymmast packning


En riktig skönhet väntar på bogsering


Så gullig mygga efter ritning i RCM&E - snabb liksom originalet.


Plötsligt kom Sören fram med knuten näve och bad mig räcka fram min hand.
Ner släpper han dessa klenoder som han kanske insett att borde komma i luften igen efter massor med år på hyllan.
Webran fick han som konfirmationspresent! runt 1970.


Nån som kan förklara varför jag får Goldbegvibbar av en FUNCUB?


Så här många bilar på en flygkväll är inte svårt att hitta hemma - men här var alla aktiva piloter som var där först och främst för att flyga.
Efter någon timme var någon mogen att ta upp beställning på hur många puller som skulle på grillen - öllerna finns så klart i överflöd i kylen


HK kommer denna från - Då är det kanske en Durafly



På väg hem


Oops - en tuva? Piloten skjuter ut sig!


Men planet ställer sig rätt utan några skador alls - beredd för nästa mission


Det står Art Tech på fenan men vi pratade om MPX som har en nästan likadan


Någon som verkligen gillar lemon?


En Robbe Baever på finalen.


Sören fick en rejäl felsökning på halsen. Efter många bindningsförsök och byte till annan sändare så konstaterades att antennen kortslutits i sändaren när någon bytt ut sprinten som utgör gångjärn på antennen.
Sören provflyger efter mycket trimning av servoändläge och mittläge,


Det är bra att ha envisa erfarna klubbkompisar när man kört huvet i väggen och tror att man har bytt allt. Planet flyger förstås som en dröm med Sören bak spakarna.


Inte långt från Saeby ligger Hjallerup alldeles intill Dronninglund som har ett fint konstmuseum utomhus.
Alldeles nära finns även norra europas största solvärmeanläggning (när den byggdes) på  37500 m2 solfångare och en konstgjord 62000 m3 sjö för lagring av 95 gradigt vatten. Nu finns en ca 4 gånger större anläggning i Silkeborg.
Hemsida som inte liknar mallen som flera andra har fått. http://www.hjallerup-mfk.dk/  Sidan på Facebook är ingen diskussionssida


Fler klubbar som har adressplatta i glaskonst?


Snyggt och välklippt som förväntat


Och en banvält modell större som kanske dras av traktorn som ser ut att behöva lite kärlek.


Vi tog en rundtur även på södra sidan av Limfjorden.


På sök efter Lögstörs modellflgklubb så passerade vi ett av många otroligt vackra hang. Detta ligger så klart lite för nära allmän väg för att vara officiellt godkänt.


Modellflygplatsen hittade vi inte bakom en omlastningsstation för schaktmassor men ca 100 meter från utsatt mål hittade vi en kul konstinstallation i naturen.
Konsten innehöll en elanläggning med vindgenerator och solceller att driva installationen. Den utrustningen skulle nog passa fint hos flera klubbar som inte har framdraget el.


En vindflöjen av en PET-flaska snurrade i full fart och visade inte nbart vindriktning utan även att det var bra fart i vinden.


Sen hittade vi Nibe Aalborg


Aalborg har även Aviators lite norrut invid Limfjorden vid Hesteskoen. Aviators har två fält intill varandra. Ett precis vid vattenkanten är för RC ochdet gamla fältet en bit in i skogen är mer för linflyg som numera har tagits över av quadrace. Jag har varit två gånger hos Aviators när det varit Limfjordsstaevnet som är en F2 välldscuptävling som ingår i Dreiländerpokalen.


Ett fint fält som förväntat


men ett av få där man inte känner sig välkommen som gäst! Kan det vara så att skylten är gammal och fått sitta kvar?


Efter en vecka på nordjylland var det dags för en tur söderut och sedan hem via Tyskland.
Vi passerade limfjorden på västsidan och första lämpliga modellfält var Holstebro.
Här utlovas det mesta inom flygsport


Ett riktigt imponerande bygge med hangarer och allt man kan önska sig.
En fantastiskt snygg hemsida  och en blog   och en Facebbok till flygskolan Det kändes lite konstigt att fältet var helt öde en lördagförmiddag strax före lunchtid.


Drone Academy - undrar vad de har för sig?




Nästa stopp var i Herning som jag var nyfiken på för att de tagit över de stora linflygtävlingarna från Aviators.


Trevligt ställe kan man gissa - får se om jag får möjlighet att följa med något år framöver.


Det saknas inte bekvämligheter -  väl uppmärkt


Fältet ligger precis intill ett gäng andra sportflgklubbar så man får ha lite diciplin - men reglerna är enkla och man känner sig välkommen.


När lampan lser är det Ok att flyga.


Förutom ett Sportflygfält med Ultralätt så hittar man även hoppare och de verkar ha det väl förspänt med Café och motel. undrar om det är något som även kan utnttjas av modellflgare när det är stortävling?


Efter att ha kommit från västkusten som kanske kallas för Nordsjön eller Atlanten så har vi passerat mitten och åker till östkusten som är samma som vår Östersjö.
 
Sönderborg är en intressant stad som förstås har en gammal borg med museum....... Fast om man svänger in vid burger King har man nära till Modellflygfältet.


En imponerande propeller för att vara en modellflygklubb. En riktigt bred asfalterad väg ända fram till fältkanten








Enkla regler gör att mankänner sig välkommen


Den bredaste robotklipparen som jag sett i verkligheten verkar göra ett utmärkt jobb med fältet


Litar man inte på klipparen så finns det en vintergrön strip av konstgräs - ytterligare en rulle sågs utanför huset inplastad.


Efter Sönderborg - där man kunde få en mjukglass med Kalua, Baileys eller ett par andra godsaker - åkte vi över till ön Als - men där hittade vi inga modellflygfält alls.

På väg mot Flensburg var det inte så långt till Åbenrå.


DET VAR NOG DET HÄFTIGASTE JAG SETT
Fyra klubbar samsades om ett fält med fantastisk lokal och plats för camping.
Båtklubben har en damm med pirar och fyrtorn!




Bilracing på asfalt är ju en dröm. Det var en klubb för det.


En klubb för off road racing. Här hittade jag den enda personen på hela fältet - lite underligt?
Han var tysk och bodde i Flensburg men hade bara 25 km hit till detta fältet.
Tyvärr så höll han på att ladda så jag fick inte se någon action.


Som fjärde klubb så kan inte modellflygarna känna sig mindre prioriterade än de andra. En riktigt imponerande välklippt bana ochen asfaltbana för de som har behov av det.


Hit skulle jag gärna åkt när det var tävling eller träff.
Det ska finnas hemsida och Facebook men är de lika folktomma som fältet när jag var på besök?
Det ska finnas en kalender med månadstävlingar.


SNYGGT - man känner sig välkommen med lättförståelig info.


Dags att byta språk i navigatorn.
I en vecka har det varit massor med dreja och aukörslar i runnkörslar.
Nu är det gerade uas i betydligt högre farter som gäller - såvida man inte navigatorn visar in på små vägar där bilen knappt får plats och vägbeläggningen är två hårdbelagda spår till hjulen. Så klart i betong med täta skarvar.


En blå prick är väl ett modellflygfält - man ska inte kolla allt för noga eller? Helikopterskola - det är väl annorlunda?


Efter någon mil på riktigt små vägar så hittar vi först inget. Sen zoomar vi in på navigatorn och ska vara rätt. Jag går ut med kameran och bakom en stor gödselhög hittar jag faktiskt en gammal HELIPAD.
NEJ - helikopter verkar mest skit..........


En dröm hade nog varit att besöka TARP men det får vänta.
Inte långt bort från färdvägen ligger Süsel.
Ännu mera småvägar men i alla fall enriktig skylt


Inte en omlastningsstation till!  Fast navigatorn säger att flygfältet ska ligga bakom. Och det gick en stig in bland träden.


Jomenvisst - rejält tyskt ädelstål. Här kan man inte smita in vid sidan om.


För medlemmar i gemenskapen så finns här nog riktigt fina förutsättningar och längre bort syns en fin camping med några vagnar.




Säger bara att en sådan vält står högt på önskelistan :-)


Och det var det sista fältet på semestern.


Tisdag 24 juli - 5 månader till julafton

Anders hemma från VM. Ripaveckan över. Besök hos Evert.

Det här är Everts egen konstruktion - lite inspirerad av Ruter Ess men med betydligt större vingyta.
Och på den från 70-talet sitter Sören Jensens fina Webra Mach II som han fick i konfirmationspresent!

Evert gillar inte buller så han har fixat en avgassamlare från ett bakstycke till en betydligt större skrotad motor.
Utloppet är 10 mm2 så det är nog lite väl mycket strypning.


Ska vi se om den startar? Inte i källaren. Ut på gräset och i med några cl soppa i tanken.
Jomenvisst - så att grannen kom rusande för att lukta på de goda aromerna från dieseln.

Då kan vi lika gärna åka till fältet och se om den flyger också........

Äver ett år sedan Evert flög senast - och balansen är inte vad den var före han fyllde 80 - för flera år sedan....


Vassa stenar ser vi på bilden över - inte bra om man snubblar.


Det var nästan allt kvar i den 150 cc stora tanken när jag tog över i mitten. Efter kanske 5 minuter tröttnade Anders och drog igång den gamla Ruter Ess och kom in i cirkeln för lite närkamp - och då var det så klart ingen som tänkte på att ta fram kameran.

Tobbe hade fyndat en oanvänd linkärra av "Snickaren i Skanör" på Ripaveckan. Fast tanken satt alldeles för lågt och motorn var tjurig


Intge ens Everts flinka snärtar fick igång den nya fina motorn.


Anders har sett och lärt på VM i Landres.
Nu är utslagen ändrade så att det inte är så stort på flapsen och 4-kanterna blir betydligt bättre när planet inte bromsar lika mycket.


Upptagning i en 4-kant inverterad looping


Solen i linorna - de verkar betydligt grövre än i verkligheten


När Tobbe tröttnat på glödaren så fick det bli gamla Webra trotjänaren på Evert stabila planka för att få lite snurrevana.




En jämförelse mellan Ruter Ess och Evert skapelse som är bakbyggd och har fått vingöron.


Seriöst skitsnack med fika är aldrig fel. Mogerns är den hårda knutten för kvällen. Tyvärr inte med lika tuff moppe som Mats brukar komma med.


Anders söker sparring till combat.. Vem vill ställa upp?