START Vm-del 1  Dag 2    INDEX TIDIGARE MÅNADER
Juli  2018 Förra månadens bilder

JULI - Semester och Linflyg-VM

Det är Danmark som gäller för semester och mest norra Jylland. Det är ett bekvämt område med ganska nära till allting.
Jag har haft radiostrul med dålig räckvidd efter en avbruten antenn så det var inte så mycket förberedelser som önskat.
Om man reser med "navigator" är det lätt att hitta.

Sju fält hittar jag norr om Aalborg och fem av dem fick korta besök. 
Tyvärr vara bara mina besök av typen "passera" på tider mitt på dagen när det oftast inte finns modellflygare aktiva.

Men första träffen med modellflygare var redan första dagen på ett hang som jag tippsats om. Där satt fem trevliga modellflygare i var sin vilstol och njöt av det fina vädret.



Fyra servon i vingen hjälper till när man ska bromsa för landning där det är fint lyft


En snygg modell som jag gärna länkat till om jag visste namnet.


Högt på önskelistan ligger en helsnygg 3,4 meters kärra från Arthobby


Ska man flyga några timmar är det bra att vara väl förberedd och sitta säkert

Att en leksak från LIDL kan vara så kul på hanget!!!

Första brevet från Anders på VM:
VM i Landres, Frankrike.

Klasserna F2A,B,C,D

Dag 1

Resan började redan kl 7 på torsdags morgon, då Mikael Palm, med sonen Emil, startade sin färd från Lindome. Dom fick först åka till Branäsberget, Värmland, för att hämta rätt bil! Niklas Löfroth hämtades upp i Karlstad och dom kom hem till mig vid kl 20. Mikael hade då kört ca 110 mil. Jag bjöd på en uppskattad middag (tack Mona för den) och vi packade in mina saker i bilen och styrde färden söder ut. Jag körde. När vi kom till Öresundsbron blev vi varse om att bilen var 6070mm lång, och gick alltså på lastbilstaxa, 3 gånger så dyrt, som personbil, max 6000mm…… Naturligt vis så gick det inte lura kassan över Stora Bält heller. Resan gick i övrigt bra. Massor med vägarbeten i Tyskland, men på natten är det mindre fordon i rörelse.

Vi var modiga nog att pinka revir i både Tyskland och Luxemburg. Väl framme i Landres, ungefär 10.30, så sken solen och det var full fart på hela området.









Fältet, eller arenan faktiskt, är helt dedikerad för linflyg. Man har iordningställt 4 asfaltcirklar, 2 för F2C team race, och en för vardera F2A speed och F2B stunt. Till detta finns även en gräscirkel för stunt och 2 gräscirklar för F2D combat. Man har även sett till att det finns mat, kaffe, fika och öl på plats.

Vi valde att åka och träna på en avlyst fotbollsplan i den närliggande hålan Merci le Bas. Det påminner om Mygglanda, med skog tätt inpå och konstiga vindar. Detta förekommer även på tävlingsplatsen. Vi var helt ensamma där, förutom en trevlig herre vid namn Larry Walkman. Det visade sig att han var ledare för det kanadensiska teamet, och skulle bara titta på träningsplatsen. Vi fick en trevlig pratstund om allt sånt som vi stuntflygare pratar om. Han tog även en gruppbild på oss. När vi flugit klart, typ 3 flygningar var, så åkte vi tillbaka till Landres för att mingla lite och titta på motståndet. Massor med snygga modeller och trevliga människor från hela världen.

Vår nya supporter, Larry Waltman, manager Team Canada, tog den här bilden av sveriges stunt team. Emil Palm, Mikael Palm, Staffan Ekström, Niklas Löfroth känner sig avslappnad med Niklas Löfroth, Staffan Ekström, Anders Hellsen, Michael Palm och Emil Palm i Landres, Lorraine, France.

Den största besvikelsen blev dock när vi framåt kvällen åkte till hotellet, Remotel i Knutage. Jag kommer aldrig rekommendera detta, inte ens om jag får pengar för det. Men det tar jag en annan gång. Vi åt middag på en liten pizzeria med vedeldad ugn, detta var en höjdare! Sen försöker jag nu sova medan tokiga fransmän spelar hög musik och skjuter raketer utanför fönstret, i parken. Tydligen nån festdag eller nått  nu….

Dag 2

0745 vaknade jag och Niklas.

0800 öppnade frukosten på hotellet.

0808 kom vi till restaurangen, då satt Staffan redan där och mumsade.

0840 ringde vi till Mikael och Emil och väckte dom....

 

Vi skulle ha landslagsmöte kl 10. Vi kom försent dit med och fick bassning av Bengt-Olof. Han gick igenom vad som gällde framöver. Närmast på schemat stod "procesing", det vill säga invägning av modellerna. Detta gick utan problem för oss stuntflygare, och troligen problemfritt där med.  



Mikael fick täta till sin nål med siliconslang

 

Vi träffade på norska laget, och tillsammans bestämdes att vi skulle flyga mer, på samma ställe som i går, Mercy la Bas. Jag valde att avstå detta, jag vill dels inte riskera modellen, och jag har dessutom inte bränsle för det. Den officiella träningen flög jag, för att känna på cirkeln. Staffan och Mikael flög med och allt fungerade bra

 

Resten av dagen spenderades med att titta på lite olika flygstilar. Team racing är alltid speciellt eftersom dom är 3 i mitten under tävling.

Stunt är lika många som piloter. Vissa piloter är dock trevligare att se på än andra.

 

Våra svenska team racinglag, Gustavsson/Stjärnesund och Samuelsson/Axstilius justerade lite under sin officiella träning. Båda lagen har mycket erfarenhet, men kanske inte riktigt den fart som behövs för topplasering.

 

Dagen avslutades med invigningtal och fyrverkerier.